Soemva is een vrolijk, fantasievol, laagdrempelig en interactief spel voor ouder en kind bedoeld om de ontwikkeling van de sociaal emotionele vaardigheden van 4-6 jarige kinderen te stimuleren. Na digitale en fysieke prototypes te hebben getest, is er uiteindelijk gekozen voor een fysieke variant op het schoolplein, aangevuld met een App-versie die op tablet of telefoon kan worden gespeeld.


Design
PartnerS
Gerealiseerd & Geimplementeerd
Garage2020, Yalp
Spelenderwijs de sociaal-emotionele ontwikkeling trainen, op het schoolplein.
Hoe stimuleer je sociaal-emotionele ontwikkeling bij jonge kinderen op een manier die aansluit bij hun leefwereld? Uit onderzoek van de Gemeente Rotterdam wisten we dat we, als we kinderen weerbaar willen laten opgroeien, meer moeten focussen op beschermende dan risicofactoren. De ontwikkeling van sociaal-emotionele vaardigheden is één van de belangrijkste factoren in deze categorie. Met Soemva willen we kinderen en hun opvoeders stimuleren om, in interactie met elkaar, te leren metalliseren, positief te denken en hun zelfsturend vermogen te ontwikkelen.
We wisten wát kinderen (en ouders) hiervoor nodig hadden, maar de vraag was hoe je dat effectief implementeerd in hun leefwereld. Uit gebruikersonderzoek, uitgevoerd met Reframing Studio, bleek namelijk dat fysieke prototypes in de kast bleven liggen. Terwijl ouders wel aangaven graag met hun kinderen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling te werken.
In co-creatie met kinderen, ouders, leraren en experts onderzochten we waar en hoe interactie het meest natuurlijk ontstaat. Het schoolplein bleek dé plek waar werelden samenkomen – en waar sociaal leren al spelend kan plaatsvinden. In samenwerking met Yalp ontwierpen we een fysieke variant van Soemva op interactieve speeltoestellen, naast de App om thuis mee te spelen en leren. Middels deze vertaalslag van digitale app naar spel op het schoolplein, openden we nieuwe mogelijkheden voor spelend leren en de sociaal-emotionele ontwikkeling middels fysiek spel in de publieke ruimte.





