Samen spelen tussen de helden van Bademli.
Social play and its potential for the cultural heritage of Bademli.
HET ONTWERP
Bademli's Legends vertelt het verhaal van 7 lokale helden uit het dorpje Bademli (nabij Izmir, Turkije). Elk personage heeft een plek in het dorpje toegewezen gekregen waar een speelobject wordt gerealiseerd, beiden specifiek voor en passend bij het personage. Het ontwerp leidt kinderen door het dorp en ontsluit nieuwe plekken om te spelen, maar is niet aan regels gebonden en stimuleert de creativiteit van kinderen in hun vrije spel. Hiernaast zorgt het ontwerp ervoor dat de verhalen van de volwassenen uit het dorp op een spelenderwijs manier worden overgedragen aan de volgende generaties. Als laatste wordt spelen op de verschillende locaties ondersteunt door een 'call for play'. Kinderen kunnen hierin gebruik maken van stickers van de verschillende karakters om andere kinderen (in eerste instantie via WhatsApp, later mogelijk via een eigen platform) uit te nodigen om op een bepaalde locatie te komen spelen. 
DE VRAAG
Het doel van dit project was om het speeldomein van de kinderen in Bademli uit te bereiden, om de bewoners van Bademli de waarde van de publieke ruimte in het dorp te laten zien en om te onderzoeken hoe speelgedrag de gemeenschap kan ondersteunen. In slechts twee weken tijd hebben we elke dag gesproken, gespeeld of ontworpen met de bewoners in Bademli. De focus met kinderen lag op het in kaart brengen en uitbreiden van hun huidige speelgedrag. Bij de volwassenen bleek al snel dat zij een afstand voelden tot de jongere generaties en hun verhalen over het dorp graag zouden willen overbrengen. Het uiteindelijke concept speelt in op beide behoeften, verbetert het gebruik van de publieke ruimte in het dorp en versterkt de relaties tussen de bewoners. 

THE DESIGN
Bademli's Legends 
tells us the story about 7 local legends in a small village called Bademli (near Izmir, Turkey). Each character has its own location in the village, where a play object (fitting with the story about the character) is located. In this way, the characters lead the children of Bademli through the village, providing them with the opportunity to discover new places to play. The stories about the characters are used to sparkle their imagination, to inspire social, free play and to share stories about Bademli. They provide a bridge between and engage the various generations in the village. The play objects stimulate free play and do not dictate any rules. Finally, children can use a 'call for play'-tool to invite other children to come and play at a specific location. The tool provides 7 stickers of the characters of Bademli, which can be used to invite other children to play at a certain location. First, the stickers are used on WhatsApp; in the future, the tool could be developed into a communication tool that stands on itself. 
THE QUESTION
The aim of this project was to spread children's play throughout the whole village, to enable the community to (re)consider the potential of public space and to investigate whether play can strengthen social relationships within the local community. During the two weeks in which the project was carried out, we talked, played and designed daily with the inhabitants of Bademli. With the children we mainly focused on mapping out current play practices and identifying design opportunities which can expand their play. While talking with the adults of the village, we noticed that they wish to share their stories and experiences of Bademli with the younger generations. The proposed concept combines both needs, improves the use of the public space of Bademli and strengthens social relationships within the community.
Expositions & links

Credits
- The design team: Bryce Duyvewaardt, Sühendan Eroğlu, Jacob Himmelstrup, Eva Liisa Kubinyi, Evan Reinholdt, Alpay Sabuncuoğlu, Vasudha Sarin, Donna Stam, Oya Tekbulut
- Coaches: Gök
çe Elīf Baykal, Doğa Çorlu, Maarten van Mechelen, Cansu Oranç
- Made possible by: Emre Senan Design Foundation
​​​​​​​
Back to Top